گوژپشتی یا کایفوز

گوژپشتی یا کایفوز که به آن (قوز) گفته می شود، مشکلی نسبتا شایع میان نوجوانان و به خصوص دختران و حتی در بزرگسالان به‌شمار می‌رود. کیفوز انحنای بیش از اندازه و غیرطبیعی قوس ستون فقرات در ناحیه سینه‌ای است که در اکثر موارد قوز پشتی خفیف بوده و تنها به کنترل منظم و مداوم نیاز دارند، اما موارد شدید آن می‌توانند ناتوان کننده باشند. در نوع کایفوز ساختاری و وضعیتی وجود دارد.

علائم قوز پشتی

* درد ملایم تا شدید در پشت در حالت استراحت و فعالیت

* ایجاد بدشکلی هلالی در ناحیه پشتی به اصطلاح قوز پشتی و بالا آمدن یک شانه نسبت به دیگری

* خستگی

* وجود حساسیت به لمس و سفتی در ستون فقرات

* جلو آمدن سر

* درد سینه و مشکل تنفس (در موارد شدید)

دلایل قوز پشتی

* حفظ وضعیت نامناسب در طولانی مدت

* شکل گیری غیر طبیعی مهره های ستون فقرات

* کیفوز مادرزادی

* پوکی استخوان و تغییرات دژنراتیو مانند آرتروز

* بیماری شوئرمن

* انحطاط دیسک

* تومور در ستون فقرات و درمان آن

* بیماری هایی مانند اسپوندیلوز، اسپاینا بیفیدا، دیستروفی عضلانی و بیماری پاگت

درمان قوز پشتی

* استفاده از بریس یا قوزبند طبی، البته استفاده از آن به تنهایی و بدون ورزش بی فایده و حتی مضر است زیرا با ایجاد ثبات خارجی توسط بریس و غیرفعال شدن عضلات ثباتی ستون فقرات به مرور این عضلات ضعیف شده و بدون استفاده از بریس خستگی و درد خیلی سریع تر بروز می کند.

* داروهای مسکن و داروهای جلوگیری از پوکی استخوان

* فیزیوتراپی: از شیوه های درمانی مفید و مهم برای قوز پشتی می باشد. این شیوه خصوصا برای موارد قوز وضعیتی بسیار موثر است، زیرا فیزیوتراپیست می‌تواند کمک کند تا با اصلاح وضعیت قرارگیری بدن عضلات ستون فقرات تقویت شود و به مرور انحنای پشتی به حالت عادی خود باز گردد. فیزیوتراپی همچنین می تواند برای افرادی که دچار کیفوز ساختاری هستند نیز موثر باشد. روش های مورد استفاده مانند:

• تمرین درمانی: جهت تقویت عضلات ضعیف، افزایش انعطاف پذیری عضلات و بافت نرم، کمک به بهبود ظرفیت تنفسی، افزایش استقامت و حس عمقی
  • درمان های دستی: شامل تکنیک های ماساژ، MET، آزاد سازی مایوفاشیال و ریلیز نقاط ماشه ای در جهت شل شدن عضلات، افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات و بافت نرم و کاهش درد. همچنین استفاده از تکنیک موبیلیزیشن و منیپولیشن جهت بهبود حرکت مفاصل مهره های گردنی، پشتی و کمری و کاهش درد.
  • الکتروتراپی (جهت کاهش درد و خشکی گردن، پشت و کمر و تقویت عضلات آن)
  • سوزن خشک (dry needling) با هدف ریلکس شدن عضلات و رفع اسپاسم
  • اولتراسوند درمانی
  • گرما و سرمادرمانی
  • تجویز آب درمانی (هیدروتراپی)
  • بستن نوار چسب یا تیپینگ (جهت افزایش حس عمقی، کاهش درد و بهبود عملکرد عضلات ثباتی ستون فقرات)
  • تجویز قوزبند طبی جهت ساپورت ناحیه و کاهش درد در موارد شدید و برداشتن فشار بیش از حد در ناحیه
  • آموزش ورزش و حرکات اصلاحی
  • آموزش تغییر سبک زندگی نادرست
  • توصیه به ورزش شنا و ایروبیک

* جراحی: اگر منحنی کایفوز بسیار شدید و یا اگر انحناء روی طناب نخاعی یا ریشه عصب نخاعی فشار وارد کند ممکن است جراحی به منظور کاهش درجه انحناء انجام گیرد.

مطالب پیشنهادی

گردن درد