دستگاه مگنت تراپی

مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی یکی از روش های درمانی ایمن و کم عارضه مورد استفاده در فیزیوتراپی است که موجب تسکین درد و تسریع روند بهبودی بدن و ترمیم آسیب ها می شود.

مگنت تراپی چیست؟

مگنت تراپی با استفاده از امواج مغناطیسی و تاثیر بر بافت های آسیب دیده مانند استخوان، عضلات، تاندون ها و اعصاب به فرایند بهبودی و کاهش دوره بهبودی کمک زیادی می کند. مگنت تراپی یک روش درمانی است که از انرژی طبیعی مغناطیس که برای بقاء و سلامت عمومی انسان ضروری است، استفاده می‌کند.

در این روش ورود حفره های مغناطیسی به بدن به منظور بهبود فرآیند ترمیم شکستگی ها، کاهش درد و التهاب، افزایش گردش خون و فعالیت آنزیم ها و… انجام می پذیرد.

بدن ما علاوه بر وجود فیزیکی، دارای یک انرژی نامرئی در اطراف خود می‌باشد که از آن به عنوان بیومغناطیس نام برده می‌شود. اگر وجود این انرژی را تشخیص دهیم، آنگاه عجیب نخواهد بود که بدانیم که بدن‌های ما می‌تواند از مزایای این میدان انرژی طبیعی بهره‌مند شوند

مگنت تراپی در فیزیوتراپی (مغناطیس درمانی) به معنی اعمال نیروی مغناطیس بر روی بدن به منظور بهره گیری از خواص درمانی آن می‌باشد. وقتی که از نیروی مغناطیسی برای اهداف درمان پوکی استخوان استفاده می‌شود، از آن به عنوان مغناطیس شفابخش یا بیومغناطیس نام می‌برند. استفاده از روش مغناطیس درمانی به زمان‌های بسیار قدیم باز می‌گردد، اما هنوز هم برای اهداف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در برخی از کشورها این روش به یک فناوری بسیار پیشرفته تبدیل شده است. اخیراً در ایالات متحده آمریکا نیز اين روش به طور قابل ملاحظه‌ای رواج پیدا کرده است.

از روش مگنت درمانی می توان برای افزایش سرعت بهبود استخوان ، کاهش علائم پوکی استخوان و نیز کمک به کنترل درد و بازگشت تدریجی بیمار به فعالیت های عادی استفاده نمود.

اغلب منتقدین روش مگنت درمانی معتقدند که آثار مثبت ناشی از این روش به خاطر خاصیت تلقینی (پلاسیبو) است و اثر واقعی در درمان بیماران ندارد.

اما محققان ثابت کرده‌اند که استفاده از بیومغناطیس بر روی بدن باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی ثابت می‌شود که می‌تواند به تعادل و قدرت بهبود خود به خودی بدن کمک کند.

مگنت تراپی برای درمان درد

قرن‌ها پیش، مردمان باستان از مگنت تراپی برای درمان درد و سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری ام اس و … استفاده می‌کردند. آنها کشف کرده بودند که سنگ‌های مغناطیسی مانند مگنتیت (آهنربا) یک میدان مغناطیسی ثابت از خود ساطع می‌کنند که می‌تواند به بدن انسان برای توازن و خود درمانی کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از بیومغناطیس (مغناطیس شفابخش) میزان هورمون اندورفین بدن را افزایش می‌دهد. اندورفین‌ها در واقع مسکن‌های طبیعی موجود در بدن هستند.

دکتر سائول لیس گزارش کرد که پس از به کار بردن یک میدان مغناطیسی ثابت بر روی نقاط طب فشاری، میزان اندورفین در آن قسمت، ۴۸ درصد نسبت به میزان قبل از درمان افزایش پیدا می‌کند.

در بدن حدود ۲۰۰۰ نقطه طب سوزنی وجود دارد. بنابراین حتی اگر یک آهنربا دقیقاً بر روی نقطه طب سوزنی مورد نظر قرار نگیرد، به احتمال زیاد میدان مغناطیسی حاصل از آن، یک یا چند تا از این نقاط را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بدن شروع به ساختن و آزاد کردن هورمون مسکن اندورفین خواهد کرد.

موارد کاربرد مگنت تراپی

سر درد و میگرن

درد گردن، شانه و کمر

ضرب دیدگی و رگ به رگ شدن عضلات